Hiren's Boot



Minggu lepas ada 1 laptop ni problem sebab virus hidden file yang ada dalam laptop. Tapi bukan setakat file yang disembunyikan, tapi  shortcut kat desktop semua hilang, button start kalau klik pun memang kosong semuanya.

Bila cek,memang pasti la semua file tu masih ada cuma disembunyikan sahaja. Bagi aku, format itu adalah jalan terakhir. So, aku akan try cari jugak virus tak guna tu.

Kiranya macam-macam cara la aku pakai, safe mode, install av baru (sebab av Kaspersky dah mati) tapi tak jalan.

Lepas tu tanya member dia sugest pakai Hiren's Boot. Hiren aku zaman batu ada la. 9.9 punya sebab la pun version 15 punya dah tak salah aku. Tapi tawakal jugak la, pakai dia bunuh terus virus tak guna tu.  Alhamdulillah, lega aku. Restart balik semua dah ok.

Kalau ada yang nak try tu ce tnya Cik Google, nanti kuar ler untuk download. Aku masih pakai version 9.9 ni. :p Yang aku jumpa yang ni http://www.hirensbootcd.org/ . Yang usb pun ada ada. Ce try.



No comments:

Post a Comment