Save MS Word to PDF

Assalamualaikum & selamat pagi !

Mesti kadang-kadang timbul masalah bila bos nak dokumen tu diemail dalam format PDF tapi fail tu save dalam word. Lepas tu mula peningkan. Kadang kita kena convert onlinekan, tak pun kena install. Bila dah install tengok-tengok kena berbayar baru boleh convertkan. Hampeh ja....

Lani aku nak share sikit guane nak buat dengan mudah. Mungkin ada orang yang dah tau, yang mana tak tau boleh buat lepas ni. :)

 1. Bila dah siap, ready la untuk save.

2. Pilih Save As kemudian klik find ad-ins for other file formats

3. Lepas tu akan keluar la paparan ni

4. Lihat pada topik Install and Use the Publish as PDF or XPS add-in from Microsoft. Klik pada Microsoft save as PDF or XPS add-in for 2007 Microsoft Office Programs

5. Bila dah klik, paparan ni pulak muncul dan klik la kat button Download tu.

6.Sila buat pilihan , nak Run saja ka atau nak Save. Saya Run saja. :)

7. Klik pada Accept Licence tu lepas tu Continue

8. Dah selessai install dia kluaq la menda ni.

9. Ok, la ni dah boleh la save as PDF. Jeng.. Jeng... :)

#Yang aku buat ni Office 2007. 

Kalau Office 2010 dia dah ada siap dah. Macam kat bawah ni. Nak mudah, gunalah Office 2010 pulak yer. :)


Yang Office 2003 aku tak berapa pasti plak macam mana. Lani kalau p mana-mana jabatan, masih ramai yang guna Office 2003. Termasuk la kat office aku. Cadang nak install Win 7, tapi risau kalau-kalau depa susah nak terima perubahan. Tak lama lagi, Win 8 pulakkan. hmmm...

Saja nak kongsi. Ilmu ni tak rugi kalau dikongsikan. Dapat pahala. :) Mana yang dah tau tak pa la. Maaf gambaq tak clear, terus tempek tanpa edit. :) 

p/s: Asal buat blog ni pun memang sebab nak post pasal IT ja, sebab kekadang saya lupa. Bila lupa boleh rujuk sini. (Tapi sekarang dah post macam-macamkan,. hehe)

No comments:

Post a Comment