Buku Hyreddin Barbarossa

Assalamualaikum..uit!!

Kalau cakap Barbarossa mesti ramai yang tau especially peminat tegar 'Pirates of The Caribbean'. Tapi mesti kita tak tau yang sebenaqnya nama Barbarossa tu memang wujud. Barbarossa atau lebih dikenali sebagai Hyreddin Barbarossa sebenaqnya adalah seorang Laksmana Kerajaan Turki Uthamaniah di Laut Meditaranean. Memang pupular la Barbarossa sebab dia banyak menyelatkan orang Islam yang ditindas. Dari aspek percaturan peperangan pun banyak yang tau Barbarossa ni hebat. Tapi biasa la barat, sesenang ja ubah ceritakan, kononnya Barbarossa ni lanun. Padahal dia ni pejuang Islam. Barbarossa tu sendiri bermaksud Janggut Merah dalam bahasa Itali. 
photo source: http://collectionsoflavender.blogspot.com/
Mai nak bagi sinopsis sikit buku kat atas:

Kisah laksamana laut Islam yang terbilang. Namun namanya diburuk-burukkan oleh pihak Barat dengan menuduhnya sebagai raja lanun.

Sehingga pada filem Pirate of Carribean, wataknya dijadikan inspirasi untuk watak lanun Barbosa. Beliaulah laksamana yang bertanggungjawab membantu kerjaan Turki Uthmaniyyah menguasai laut Mediterranean dan seterunya menjaga perairan laut daripada kuasa asing yang rakus.


Oleh itu, dapatkan buku ni ok. Tak boring baca sebab cara penceritaan macam baca novel.

nota kaki: lama mana dok dalam draft entry ni!

1 comment: