Guam Kelam / Cave of the Darkness

Assalamualaikum.. uit!!

Hari tu ada singgah ke Gua Kelam. Dah lama tau cerita ni. 1st and last p sini waktu form 5. Lama gilaa..

Okey, aku nak story sikit pasal Gua Kelam ni hasil googlean aku, hihihi..

Nak berkelah boleh la

Orang tak ramai pun

Hijau daun

Nak masuk

Gua Kelam terletak di negeri Perlis, iaitu negeri yang terletak di utara Semenanjung Malaysia.  Gua Kelam ni berdekatan dengan Pekan Kaki Bukit.Ia diklasifikasikan sebagai gua batu kapur. Yang paling best, ada terowong semulajadi sepanjang 370km dalam ni tau. Dalam gua ni jugak, ada air yang mengalir di dinding-dindingnya yang menghasilkan stalaktit. Sambil lalu tu, kita akan mendengar bunyi air sungai dari bawah tanah.

RM1 sahaja

Pintu masuk, model pose kaku

Laluan dalam gua ini adalah dengan menggunakan jambatan gantung yang diperbuat daripada kayu. Jambatan ini yang akan membawa kita dari kaki bukit ke Lembah Wan Tangga.

Dah nampak cantik kat sini

Air


Model sorang lagi

Cantikkan

Dah ada lumut

Waktu aku p ni, orang tak ramai pun. Dengar bunyi macam ni jalan sensorang memang macam seram la sikit,hihihi. Adik-adik ni, biasa la, seronok la tinggal kak dia. Jalan laju ja, sabor je aku. Waktu nak masuk okey lagi, time nak keluar mula rasa macam nak lari, hahahahah...

Hati-hati jalan kat dalam gua, ada air menitik tu, takut salah pakai kasut, tergelincir plak. So, jangan nak lari macam aku. hihihihi..

Okey pilih nak p mana

Tak sempat nak jalan lebih-lebih nak hujan


Boleh la melantunkan puisi dulu


Orang tak dak pun

Air sungai

Okey, bagi sesiapa yang ke Perlis tu, elok la masukkan Gua Kelam ni dalam list. Rugi tak mai sini. Tengok keindahan alam semulajadi orang kata. hihi.. Nak masuk RM1 sahaja. 

Kat mana? Nah tempek maps sekali.

4 comments:

  1. bestnya..
    tapi i rasa i takut sikit masuk dalam gua ni.
    last time masa ke Hanoi. itu pun terpaksa.
    kalau tak, maybe tak masuk kot.
    rasa suffocate.

    Tapi cantik gak dalam tu ek...

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul akak, takut sikit.. sebab suram-suram ja cahaya.. kat hanoi mesti lagi takut kan, huhu

      Delete
  2. belum pernah sampai sini
    cantik tmptnya menarik

    ReplyDelete