Anak angkat


Hari ni aku nak bercerita pasal sorang budak kat sekolah aku ni. Aku namakan dia Siti (bukan nama sebenar). Tadi dok dengaq cerita pasal Siti ni bila cikgu ni cakap Siti ni, Subhanallah ketegaq (degil) tak tau nak habaq.  Mai aku nak story sikit pasal budak ni.

Asal Siti sebenaqnya adalah anak angkat dalam family ni. She’s chinese  tapi dibawah jagaan keluarga melayu. Dari apa yang mak angkat dia cakap , mak sebenar dia is prostitute‼ (aku agak terkejut time ni) Melalui seorang kenalan, habaq la kat mak angkat dia ni ada budak yang memang tak mau dibela. So mak angkat dia ni amik la dia. Bela la sampai la. Kalau tengok memang pure cina la muka.  Comel.

Tapi bila besaq ni,(tak dak la besaq mana baru sekolah rendah) dia buat hal plak. Tapi tu la, kecik-kecik dah buat hal.Aku ingat lagi, time tu aku suruh dia bergerak sikit ja. (duduk kerusi kantin yang panjang tu). Dok buat renungan tajam kat aku. Ada rasa ringan jugak tangan tapi bersabarr..

Bila masuk kelas, pasal kerja sekolah, cikgu-cikgu cakap dia memang pemalas la. Kerja rumah bagi pun malas nak buat. Kadang tak bawa buku buat macam tak bersalah ja. Macam tak dak apa-apa‼

Pasal kat rumah plak, mak dia cakap kalau masuk toilet lama tu, mesti dia ada buat something. Dan bila dia keluaq, Subhanallah, mak dia cakap dia main dengan taik dia tu tampal-tampal kat dinding. YaAllahh! Dia jugak sangat panjang tangan. Senang cakap banyak yang negatif la pasal Siti ni. Aku pun dah tak sanggup nak cerita pasal buruk-buruk lagi kat sini. Kesian kat budak tu dan mak dia jugak. Haishhh..

Aku memula tu ingat mak angkat Siti ni tak didik elok kot. Tapi, mak dia cakap, mak dia didik sama rata dengan anak-anak yang lain. Kasih sayang bagi sama rata. Tak pernah sisihkan dia walaupun dia anak angkat. Apa yang Siti nak, dia bagi.
Lastly mak angkat dia cakap, mungkin salah dia bila nak amik anak dulu tak pikiaq background budak ni. Dia pun cakap, mungkin keturunan dia macam tu kut, Wallahualam…

P.s : Sampai la the real mother masih lagi prostitute (Semoga Allah melembutkan hati adik Siti, Aminn)

No comments:

Post a Comment