Portable Applications


Sumber photo en Google

Uish, rasanya lama dah update pasai menda-menda komputer ni. Hari ni aku nak kongsi pasai portable. Lama dah pasai portable ni. (Tapi saja nak habaq gak) Atau dalam bahasa melayunya lebih kurang mudah alih ka ha? Macam tu la kot. Kiranya setiap perisian tu, kita tak perlu nak install dalam komputer atau laptop, cuma run saja melalui pendrive atau external hard disk saja. Mudahkan.

 Dah ada macam-macam la ni. Contohnya chrome, firefox, cclenear, antivirus la dan banyak lagilah.
Macam aku. aku suka firefox portable. Sebabnya macam-macam aku bookmark dalam dia. Walaupun la ni orang dah ramai pakai smart phone, tapi golongan tak mampu macam aku ni boleh la simpan lam pendrive tu. =p Lagi satu aku suka portable driver. Kalau sebelum ni, aku pakai driver genius untuk dapatkan driver dia, kena install dulu, salin balik driver dia, so macam susah ja. (Senang ja, tapi saja nak cari lagi senang  ;P) Lani, tak gaduh dah, cucuk pendrive, klik ja, terus ja dia install driver tu. Lagi mudahkan! 

Tapi bahananya, kalau pendrive kena virus... lalalalalala....

Nak secure, buat dua la. Kiranya backup la. Aku dah kena berapa kali, tapi Alhamdulillah la, sebab copy merata. Dalam pendrive la, lappy la, external hdd la.

 Ada macam-macam. Contohnya:



Kalau ada salah silap tu tolong perbetukan ok. Sharing is caring... 



No comments:

Post a Comment