Korea Aku Datang - Episod Jeju (Part 5)

Assalamualaikum.. anyhaseyo..heee

Lupa nak bagitau, semalam kami dah topup minyak. Muna dah susah hati sebab takut perjalanan dari satu tempat nak ke satu tempat kan jauh-jauh. So kami singgah ja kedai minyak time lalu. Tak dan aih nak cari kedai mana minyak murah. Macam yang semua tau, Korea bukanlah pengeluar minyak. Jadi minyak dia mahal la.

Time kami isi, dah turun satu takak dari semalam. So kami cakap nak isi full. Isi full 40000 won, lebih kurang RM150 la time kami p tu. Bayangkan. Hahahaah,... Bila lagi nak rasa kayakan, hahahaah... Aku tak tau la kalau minyak tak dak kereta tu, kalau isi full terus, silap-silap boleh jadi RM300 aku rasa, hahaahahahaahaha... Tak pa la, bukan nak mai selalukan..

Okey sambung balik perjalanan kita yang tertangguh. Sepanjang perjalanan kami melalui tepi laut. Allahuakhbar, cantik sangat. Bayangkan la please..hahaha.. Paling best adalah dapat tengok windmill atau kincir angin la. Sepanjang tepi laut tu, memang banyak la dapat tengok kincir angin ni. Rasa teruja betoi kami dua. Macam, woww,woaaa... So, Muna pun drive slow-slow ja la.

Lepas tu kami berhenti la sat kat tepi tu. Gedik- gedik ambil gambar.

Hampeh, 1 gambar lompat pun tak jadi seperti di idamkan..hewhewhew

Angin kuat and sejuk. Tepi lautkan.

Lepas tu gerak ke guest house kami. Kami sampai pun lebih kurang 6 lebih dah. Itu pun dah kompius, sebab masuk jalan kecik, and tak nampak pun sign apa pun. Tapi jumpa jugak la. Alhamdulillah. Tinggi kot bangunan tu, entah rabun aku ni,huh.

photo source from sini

Sebelum sampai tu, Mr Kim Rimario dah whatsapp, bagi detail address, kat mana siap dengan gambar lagi la. Kalau kita naik bus, jalan kaki tengok jalan apa, pin number untuk pintu depan sekali. So macam mudah la.

Dah sampai aku p untuk settle urusan check in. Kebetulan sampai pun ada ramai yang nak check in. Mungkin sebab hari sabtu, hari minggu, tu yang ramai. Dari Thailand pun ada, Japan and orang Korea sendiri pun ada.

Selesai urusan check in, Mr Kim tanya letak kereta mana. Belakang GH kami tu flat. So dia suruh ubah letak kat lain, sebab ada yang pernah tarik kereta dia bila park situ. Biasa la kan, kalau rumah macam tu, memang limit la parking dia. So, Mr Kim tanya malam nak ke mana-mana ka, aku cakap tak, so dia p tunjuk tempat parking. Sini kawasan dia memang sangat terhad nak parking. Aku rasa macam susah jugak la. Tapi bestnya Mr Kim ni, sangat membantu, so okey la. Muna p ubah kereta, aku tunggu ja la.

Settle urusan masuk rumah kami untuk 2 malam. yakyakye, yakyakye..hihihi...

Photo source sini
Tadaaa, ni bilik kami untuk 2 malam. Gambar aku cedok ja, sebab hari tu aku sampai bilik agak berkecah. Normal la bila hang pilih duduk dorm, sis redha ja la. Saja nak ajak Muna rasa duduk dorm. Sebab 2 malam kami dah duduk bilik.

Lepak -lepak

Katil aku

Toilet

Memang cantik GH ni, and ni salah satu sebab aku pilih untuk 2 malam kami kat sini.

Sampai, mandi semua dulu sebab orang lain tak balik lagi. Kemudian prepare untuk makan.  Sambil tu kita riki dapur dia.

Selain tu, dapur pun Muslim friendly ka orang kata. Ada periuk satu and pinggan yang di asingkan.

Peti ais pun asingkan

Ramai rakyat Malaysia stay sini

Makan malam kami

Ni model mamee mee, hahaha

Sardin ni sedap

Menu kami malam ni kami namakan nasi ambeng, hahahah

Now i know, awat depa pakai stokin or kasut ni dalam rumah

Impressed dapur dia, nak buat camni la rumah aku nanti

Untuk hari ke 4 kami akan ke Sinchang Windmill dan Jeju Dongmun Traditional Market. Hari ni jugak kami akan hantar kereta. Sebab esok flight pukul 10 lebih, so risau kalau terlambat ka lagu mana ka, so it's better hantar siap-siap.

Kami bertolak awal pagi lebih kurang pukul 8.20am macam tu. Pagi ni dah kena marah dengan ahjuhshi sebab park kereta halang kereta orang. Walhal, Mr Kim yang parkkan. Kami buat tak tau ja. Nak buat macam manakan.. bertabah je la.

Rumah ahjuhshi yang marah merepek kat kami

Memang sempit la nak park

Pagi-pagi ni kami akan gerak ke Sinchang Windmill.

Macam biasa ditemani oleh pemandangan yang cantik.

Jauh jugak la perjalanan nak ke sini. Ya la, macam semua tau, Jeju ni pulau yang besar hokey.. Itu pun kami dah terlajak. Tak tau pulak kat mana nak park kereta. Patah balik la ada tempat parking. Kat sini macam ada tempat pangkin rest gitu.

Batu kat Jeju ni semuanya warna hitam
Waktu kami sampai sini tak ramai lagi orang. Ada yang menunggang basikal, ada yang berjalan kaki macam kami.

Time ni memang sejuk dengan angin dia. Tapi mesti abaikan kan demi melihat keindahan alam yang jarang kita nak tengokkan.

Hang rasa, hahahaha

Lepas kami dah berlama-lamaan kat sini, baru nampak koi orang dok mai. Perasan gang pakai tudung, tapi tak pasti dari manakan.

Dah lama lepak, start gerak la. Tengok ada lagi ramai yang mai. Naik bus. Tapi cakap Korea ja. Mungkin dari tanah besar kot.

Senang, dia dekat dengan pejabat Wind Power ni

Sebab masih awal dah tak jadual tak padat dah untuk hari ni, kami amik keputusan p kaki Gunung Hallasan. Kalau ikut iti, kami p hari pertama. Yala, sebab hari pertama kan dah sampai lewat, dengan gelap dah. padahal time tu dah satu jalan jugak la dengan Myesterious Road tu. So kami gerak la p Hallasan.

Sepanjang perjalanan di temanani dengan view yang cukup cantik. Bukit-bukit, ladang kuda, orang menunggang kuda, memang ohsem la. Sambil-sambil bersembang, memang best la.

Rupanya, nak di jadikan cerita, kami jadi blur, and sesat. Sebab macam banyak sangat Hallasan. Mula la jadi stress. Tapi keep calm. Dah sampai satu tempat, tapi dia bukan tempat yang kami nak p, parking kena bayar, so kami masuk keluar and set GPS lain. Gerak lagi, dah nampak Hallasan lagi, tapi macam bukan macam ya. GPS suruh gerak lagi. Hang rasa? Aku dah mula blur. Muna jenis tak patah semangat, dia tetap nak keep move lagi. So gerak la lagi. Time ni nampak la chery blossom. Cantik la, nak berhenti, tapi kereta lalu lalang. Mimpi ja la. Gerak lagi, macam nai bukit. Tapi GPS asyik dok tunjuk makin jauh. Kejadahnya la GPS ni. Kami berhenti pikiaq dulu. Sebab kereta nak kena hantar dah petang ni. Keputusan di buat, patah balik. So, tak sampai la kami kat Hallasan ni, huhuhu... Tak pa la, InsyaAllah, ada rezeki nanti p lain.

Patah balik akan terus gerak ke Jeju Dongmun Market. Alang dah kat sini, why not singgah market diakan. Bila nak ke market tu, jadi tak berapa jauh dah. Masuk town, hazabnya nak parking pulak. Kami masuk parking, sekali sesak sebab ramai. Mungkin hari minggukan. Ada parking kat atas, Muna tak berani nak parking. So kami buat keputusan, jom p hantar kereta siap-siap la senang. Nanti naik bus ja. So, keluar dari kawasan parking, gerak kat untuk hantar kereta. Kalau ikut email yang dia bagi, dia suruh masukkan perkataan tulisan Korea. Kami masukkan, tapi dia asyik bawak kat kedai sewa yang lain ja. Sakit hati betul. Sampai sorang ahjushi ni siap mai habaq, salah. Kami tunjuk kat dia address kami, dia tunjuk jalan. Tu pun, salah jugak. Endingnya, aku bukak GPS handphone senang, taip rental car yang kami sewa tu, terus betoi dia bawak kami. Alhamdulillah. Lega.

Time tu hujan renyai-renyai.  Ramai orang dalam pejabat tu. Muna p tanya, dia tunjuk kat mana kami kena bawak kereta kami. So, drive p situ, kat dalam kawasan tu jugak la, tunggu turn. Sebab ramai yang hantar kereta. Dah sampai turn kami, dia cek minyak tengok gitu-gitu ja. Selesai. Alhamdulillah, lega. Kan kami ada terlanggar pokok bunga hari tu, hahahaah,.. Tapi tu la, time amik kereta tu pun, kereta tu bercalar balar teruk jugak. Tapi yang pasti, enjin tiptop okey. Boleh pusing satu Jeju kot. hihihi...

With our baby busuk-busuk, hihihi..
Aku rasa panjang sangat dah entry ni, hahaha.. okey, sambung nanti plak.

Nota kaki: Baju raya dah beli ka gais? hihihi

1. satu dorm tu berapa org sebilik..wah..mmg muslim friendly..senang la nak masak2 tanpa was was

1. Satu dorm Kami amik 6. Tapi sini Ada ja dorm untuk 4 and bilik biasa. Yang masak Tu best. Tapi idok la rajin jugak nak masak, hahaha..

2. laa..rupanya susah jugak nak sampai ke mount Hallasan ni..nasib baik selamat dah hantar kereta