Cipta borang QR Code

Assalamualaikum..haii..

Oleh kerana aku dah lupa macam mana nak buat borang and guna QR Code, aku nak share macam mana nak buat  Ni sesimple gila aku tunjuk.

1. Make sure ada google account ya, senang nak buat form guna google form. Bila dah pilih google form, dia akan terpapar macam ni.

Dia akan papar macam ni. So pilih la nak macam mana. 
 2. Bila dah pilih boleh la mula buat, hokeyy..


Macam aku, aku pilih contact information ja. So, bila dah terpapar macam ni, edit la nak ubah apa-apa. Dekat button kanan ada tulis short answer tu boleh klik and dia akan bagi kita pilihan nak buat form macam mana. Pilih la ikut suka hampa.

3.Kat belah bawah tu, kalau nak buang, nak soalan tu wajib atau tak di jawab boleh klik.

4.Contoh kalau kita pilih check boxes, dropdown, multiple choice.


5. Lepas hampa dah siap soalan tu, klik send kat atas kanan tu. Akan terpapar macam kat bawah, pilih yang link plak. Klik shorten link.

6.  Search https://www.qrcode-monkey.com/ and paparan macam kat bawah. Pilih url and paste macam kat bawah ni.

Kalau nak pilih warna and image qr code klik la yang kat set colors, add logo image and customize design tu. Dah siap create QR Code. Selesai. Download la nak print ka paper ka, or paste kat website ka. Selesai.

7. Macam mana nak tengok feedback?  Dekat soalan yang kita buat tu, boleh klik kat responses. Benda ni dia simpan dalam drive google kita. Selesai.


2 comments: